De oude stellingmolen aan de oever van de Vecht vormde voor Bonnie Collura het uitgangspunt voor haar sculptuur in Laar. De twee molenstenen symboliseren voor haar de kringloop van het korenzaadje. Van zaaigoed tot rijp graan met nieuwe zaadkorrels. Tegelijkertijd zijn de molenstenen ook de plaats waar de korrels tot meel vermalen worden. Haar »verhalende« sculptuur laat elementen zien uit de Europese cultuurgeschiedenis, maar ook lokale verwijzingen en beelden uit het dagelijks leven.
Het beeld is pas in alle details te bewonderen als men er omheen loopt. In de veelvoud van motieven ontdekt de aandachtige kijker de wortels van de bomen die werden gekapt, opdat de wind beter kon worden benut. Daarnaast is ook het gezicht van de »Heilige Ludovica« in de sculptuur verwerkt, een grafsculptuur van de Italiaanse kunstenaar Gianni Lorenzo Bernini, het gewei van een prehistorisch hert (de vondst staat vermeld in de geschiedenisboeken van Laar), daarnaast elementen van de gotische triomfkruisboog uit Wechselburg, de neus van een Disney-muis, de duif van de heilige Geest en ga zo maar door. Geschiedenis en verhalen vermengen zich tot een fijn meel van de hogere cultuur en de cultuur van het dagelijks leven waarmee wij elke dag opnieuw het »brood« van onze culturele toekomst bakken.
Staal, fiberglas, lak, ca. 170 x 300 x 170 cm
1970 geboren in Port Jefferson / New York
leeft en werkt in Brooklyn
Website van de kunstenaar: www.bonniecollura.com